האתר אינו נתמך בדפדפן זה
אנא שדרגו לדפדפן חדש יותר
chrome firefox explorer safari opera
מערך שיעור - מבנה החומר

מערך שיעור - מבנה החומר

משך התוכנית

3 שעות במוזיאון, בהתאם לבחירת הפעילות + שעתיים עד שלוש הכנה וסיכום.

 

קהל יעד:
ז' – ט'

 

מטרת התוכנית
תגבור לתוכנית הלימודים הכיתתית בתחום הכימיה:
היכרות עם מצבי הצבירה השונים והתכונות המאפיינות כל מצב ומצב.
הבנה של תהליכי המעבר בין מצבי הצבירה השונים וכיצד הם מתרחשים.
למידת עקרונות תורת החלקיקים וכיצד ניתן בעזרתם להסביר את מצבי הצבירה, הרכב החומרים ותכונותיהם הייחודיות.

 

זיקה לתוכנית הלימודים
המודל החלקיקי של החומר: תיאוריות ומודלים במבנה החומר; המודל החלקיקי של הנוזל והמוצק
מבנה החלקיקים של החומר: יסודות תערובות ותרכובות.
שינויים פיזיקאליים: תכונות ותופעות הקשורות למצבי צבירה והמעבר ביניהם.

 

פעילות הכנה לביקור
פעילות בנושא מצבי צבירה ותכונות החומר: מה ההבדל בין המוצקים השונים? מהן התכונות המשותפות בין כל המוצקים שכן מאחדות אותם לקבוצה אחת ובכך מייחד אותם משאר מצבי הצבירה. פעילות דומה בנוגע לנוזלים. מה מייחד גזים שונים? התלמידים יבצעו ניסוי של המסת סוכר ומלח במים וינסו להסביר את התופעה. בתום הניסוי, המורה יכוון אותם לדרך הפשוטה ביותר להסביר את תופעת ההמסה – המבנה החלקיקי של החומר. ניסוי מחשבתי: כיצד יתכן שגופים שעשויים מאותו חומר לכאורה, הם בעלי תכונות שונות? (סוגי פלסטיק שונים, חתיכות עץ עם תכונות שונות וכו').

 

תיאור קצר של התוכנית
הרצאה: הדגמות המלוות בהסברים, הממחישות מהו חומר, מהן תכונות מצבי הצבירה השונים ומהם תהליכי המעבר ביניהם. הצגת חומרים במצבי צבירה לא מוכרים כגון חנקן נוזלי וקרח יבש. אישוש תורת החלקיקים באמצעות ניסויים שונים.
מעבדה: התלמידים יערכו ניסויים שימחישו מהי פעולה כימית, כגון פירוק מים לגזים השונים לחלוטין בתכונותיהם ממים, העפת פקק מבקבוק באמצעות עירוב שני חומרים יומיומיים לחלוטין ועוד.
תערוכות: ביקור בתערוכת "כימיה". התערוכה תספק לתלמידים המחשה נוספת של מבנה החומר ותכונותיו, הכרת היסודות בטבע ותופעות כימיות נוספות והם יוכלו לחקור את הנושא הנלמד דרך המוצגים השונים בתערוכה.
ביקור בתערוכה אחת או יותר על פי בחירה, בהתאם לאורך הביקור. .

 

פעילות סיכום לאחר הביקור
• חומרים דומים אך שונים: מוזגים לתבנית קרח אחת מים רגילים מעורבבים עם כהל ולתבנית שנייה מים עם נוזל נגד קיפאון שמוסיפים למצנן המכונית. מכניסים את התבניות לתא הקפאה של המקרר בחדר המורים ומחכים. לאחר מכן יש להסביר את התוצאות.
• תורת החלקיקים: חקר להבת הנר. מהי בעצם הבעירה? מה באמת בוער ומדוע? 

 

 

* לשמירת הקובץ, נא ללחוץ על הכפתור הימני בעכבר+ שמירה בשם.