האתר אינו נתמך בדפדפן זה
אנא שדרגו לדפדפן חדש יותר
chrome firefox explorer safari opera
מערך שיעור - צילום

מערך שיעור - צילום

משך התוכנית
3-4 שעות במוזיאון, בהתאם לבחירת הפעילות + שעתיים עד שלוש הכנה וסיכום.

 

קהל יעד
ה' – ט'

 

מטרת התוכנית
היכרות עם עקרונות הצילום הקלאסי וכיצד מקבלים תמונה באופן כימי על סרט הצילום.
הבנת תהליך הגעת האור מהעצם המצולם לסרט הצילום או החיישנים.
התנסות בחוויית הפיתוח הכימי בחדר חושך.

 

זיקה לתוכנית הלימודים
חומרים: תכונות, מבנה ותהליכים – תהליכי שינוי בחומר.
מידע ותקשורת: יצירה, קליטה ואיסוף מידע.
אנרגיה ואינטראקציה: גלים, קרינה וחומר מהיבט מדעי וטכנולוגי חברתי.

 

פעילות הכנה לביקור
דיון התפתחות הצילום בראי ההיסטוריה: מתי ואיפה הכל התחיל, מהן מטרות הצילום וכיצד הוא התפתח לאורך הזמן. ניתן לבצע עם התלמידים המחשה של תופעת "קמרה אובסקורה",ע"י החשכת חדר באופן מוחלט מלבד נקב על יד חלון הכיתה שדרכו עוברות קרניי אור מבחוץ. מעמידים נייר שקוף (1 מטר X 1 מטר) מול הנקב שבחלון במרחק של חצי מטר, מקרבים ומרחיקים את הנייר וצופים בהשתקפות המתקבלת.

 

תיאור קצר של התוכנית
הרצאה: מעקב אחרי קרניים של אור מרגע פגיעתן בעצם שרוצים לצלם ועד לקבלת התמונה. הדגמות מדעיות הממחישות את האינטראקציה בין קרינה לחומר, שילוו בהסברים על תמיסות הפיתוח, הרכבן ותפקידן ומהי מצלמת נקב.
מעבדה: התלמידים יצלמו בעזרת מצלמת נקב (קמרה אובסקורה) ויפתחו את הצילום עד רמת הנגטיב. ניתן להמשיך ולפתח לפוזיטיב או לעשות פוטוגרמות (הצללות) במעבדה.
תערוכות: ביקור בתערוכת חדר חושך, להמחשת תפקיד האור בצילום. להשלמת הביקור, התלמידים ימשיכו לתערוכת "כימיה". התערוכה תספק לתלמידים המחשה נוספת של התהליכים הכימיים המלווים צילום.
ביקור בתערוכה נוספת אחת או יותר על פי בחירה, בהתאם לאורך הביקור.
פעילות המשך אופציונלית - צילום אומנותי.

 

פעילות סיכום לאחר הביקור
דיון בשאלות כמו: למה ההשתקפות תמיד הפוכה? מדוע תמונות ישנות מצהיבות עם הזמן? מהו עיקרון הצילום הדיגיטאלי? ניתן לערוך ניסוי מחקרי בבית הספר. שאלת מחקר לדוגמא: כיצד משפיע גודל הנקב בחלון הכיתה על איכות או חדות ההשתקפות המתקבלת על הנייר השקוף?

 

 

* לשמירת הקובץ, נא ללחוץ על הכפתור הימני בעכבר+ שמירה בשם.