הרציונל של הפעילות
התחום החלל התפתח והתקדם בשנים האחרונות בקצב חסר תקדים בארץ ("בראשית 1", משימת "רקיע" 2022, "בראשית 2" בשנת 2024) ובעולם (MARS 2020, ARTEMIS).
החלל הוא תחום רחב ביותר וכולל בתוכו נושאים רבים, חקר החלל עוסק בגילוי וחקירה של גרמי שמיים והחלל החיצון באמצעות אסטרונומים וחקר פיזי באמצעות טכנולוגיות חלל, טיסות מאוישות וחלליות רובוטיות לא מאוישות. יזמות וחקר החלל מזמנים למידה וחקר בגישת ה STEAM, גישה המשתמשת במדע, טכנולוגיה, הנדסה, אמנויות ומתמטיקה כנקודת גישה לחקר, דיאלוג וחשיבה ביקורתית של תלמידים.
בתוכנית "מאדים 2030" שפיתחנו בפאב-לאב שבאגף החינוך במדעטק אנחנו נותנים חשיפה לחדשנות והעתיד במשימת ההתיישבות במאדים. בתוכנית יש שימוש בייצור דיגיטלי, תיכנות ובקרה בהתאמה להתמודדות עם אתגרי החלל והן חלק ממיומנויות המאה ה-21 לפיתוח כישורי חיים והכנה לחיים הבוגרים . תלמידי שכבות ח-ט מבתי הספר ברחבי חיפה יחשפו במהלך שנת תשפ"ב לטכנולוגיות ייצור מתקדמות ובכך יתאפשר להם לתכנן, ליצור ולהיות "Maker" בתחום של יזמות וחקר החלל.
בהתמודדות עם המשימות בתוכנית התלמידים ילמדו בקבוצות, ילמדו לבצע סיעור מוחות אפקטיבי, והערכת עמיתים מכבדת, ילמדו באופן עצמאי ויפתחו חשיבה ביקורתית ויכולת לפתור בעיות.
"מאדים 2030" תבוצע בפאב לאב ובתערוכות המוזיאון במדעטק חיפה ויהיו במסגרת התוכנית "קירות בית הספר אינם גבולותיו", האגף להעצמה חינוכית במנהל חינוך בחיפה.
הכלים החדשים שמייקרים משתמשים בהם
בפאב לאב עומדים לרשות תלמידי התוכנית אמצעי ייצור מתקדמים, דוגמת: מדפסות תלת מימד, חיתוך בלייזר, מידול בתלת מימד בתוכנת טינקרקאד, מיקרוביט.
עיקרי התוכנית
המשימות בתוכנית "מאדים 2030" תהיינה מבוססות על למידת תחום החלל ומערכת השמש והדרך שבה מתמודדת האנושות באתגרים שהחלל מציב. הדגש בתוכנית יהיה על המשימות של נאס"א במאדים, לדוגמא:
כל מערכי הלימוד בתוכנית "מאדים 2030" ישולבו בצפייה, בהסבר ובהתנסות פיזית במוזיאון ובתערוכות במדעטק והמשכם בתכנון ובנייה תוך שימוש במיומנויות ייצור דיגיטלי בפאב לאב.