האתר אינו נתמך בדפדפן זה
אנא שדרגו לדפדפן חדש יותר
chrome firefox explorer safari opera
מערך שיעור - קל כבד

מערך שיעור - קל כבד

קל כבד - צף ושוקע

 

משך הפעילות:
3-4 שעות במוזיאון, בהתאם לבחירת הפעילות + שעתיים עד שלוש הכנה וסיכום.

 

קהל יעד:
כיתות א' – ב'

 

מטרות התוכנית:
• הצגת הטיות שעשויות לנבוע מהסתמכות על תחושות. • הדגמת הצורך במכשיר "אובייקטיבי" לצורך קביעת תכונה כמותית של גוף או מערכת. • היכרות עם הגורמים שקובעים ציפה של נוזל אחד על נוזל שני. • היכרות עם המושג כוח עילוי בנוזל והבנת הסיבה לציפה של גוף מוצק בנוזל.

 

פעילות הכנה לפני הביקור:
דיון בשיתוף התלמידים בשאלות: מדוע גופים מוצקים או נוזלים מסויימים צפים על נוזלים מסויימים ואינם צפים על נוזלים אחרים ומה הם הגורמים שקובעים תופעות אלה?

 

תיאור קצר של התוכנית:
הרצאה: הכרת המכשיר שנקרא "מאזניים שווי זרועות", במהלכה יבינו התלמידים כיצד משתמשים בהם על מנת לקבוע מי מבין שני גופים כבד יותר. הדגמת ציפות של נוזלים שאינם מתערבבים זה על גבי זה, והצגת שיטה לקביעת איזה נוזל יצוף מבין שני נוזלים שאינם מתערבבים. הצגת כוח העילוי בנוזל והמחשת השפעת שינוי צורה של גוש חומר על יכולתו לצוף על פני נוזל.
מעבדה: עבודה עם מאזניים שווי זרועות, עריכת ניסוי שבו תודגם השפעת השינוי בנפח של הגוף השקוע בנוזל, על כוח העילוי שפועל עליו והכנת "מבחנת צפיפות" שבה יראו שלוש שכבות של נוזלים שאינם מתערבבים. את מבחנות הצפיפות ייקחו התלמידים הביתה.
תערוכות: ביקור בתערוכת "כימיה". התערוכה תספק לתלמידים המחשה נוספת של תגובות בין חומרים ותופעות כימיות נוספות והם יוכלו לחקור את הנושא הנלמד דרך המוצגים השונים בתערוכה. ביקור בתערוכה נוספת אחת או יותר על פי בחירה, בהתאם לאורך הביקור.

 

זיקת התוכנית לתוכנית הלימודים במקצוע:

החומר שמועבר לילדים מהווה הקדמה לנושאים "חומרים ותכונותיהם", "נפח וכמות" (כתות ג'-ד'), סטנדרט תוכן 1.2. פעילות לאחר הביקור: לנסות להציף גופים שונים על פני מים ולבדוק האם בציפה של גוף מוצק על פני נוזל (מים) כל הגוף נמצא מעל פני הנוזל או שיש תמיד חלק של הגוף שנמצא מתחת לפני המים. לבדוק גם מה קורה לסירה שחודרים אליה מים ומדוע.

 

 

* לשמירת הקובץ, נא ללחוץ על הכפתור הימני בעכבר+ שמירה בשם.