במסגרת ציון 500 שנים למותו של לאונרדו דה וינצ'י, איש האשכולות הפורה בן ימי הרנסנס, חידש מדעטק את תערוכת "לאונרדו דה וינצ'י - מדען ומהנדס" ושמח להציג אותה בעיצוב חדש, עם מוצגים חדשים, על פני חלל מורחב.
לצפייה בסיור וירטואלי בתעורכת לאונרדו דה וינצ'י - מדען ומהנדס במדעטק לחצו כאן
עובדה! ההמצאות של לאונרדו דה וינצ'י נשארו על הנייר, הוא לא יישם שום דבר.
תערוכת "לאונרדו דה וינצ'י - מדען ומהנדס", מציגה מגוון מוצגים מרהיבים הממחישים את יצירתו הגאונית של לאונרדו דה וינצ'י בתחומי המדע והטכנולוגיה. המוצגים נבנו במוזיאון על פי רישומיו המקוריים של לאונרדו, והם ניתנים להפעלה על ידי המבקרים.
היסטוריה של גאונות
לאונרדו נולד בשנת 1452 בכפר הקטן וינצ'י ליד פירנצה באיטליה. בגיל 14 החל לעבוד כשוליה בסטודיו של האמן ורוקיו - אחד האמנים הידועים ביותר באותה תקופה. בתפקידיו השונים שימש כצייר, פסל, מהנדס וארכיטקט, אך שאיפתו המרכזית היתה להיות מוכר בראש ובראשונה כמהנדס.
גאוניותו של לאונרדו ממשיכה להפליא גם היום, כ-500 שנה לאחר מותו, בשנת 1519 בגיל 67. במשך מאות שנים התפרסם לאונרדו דה וינצ'י בעיקר בזכות כשרונו כצייר. שתיים מיצירותיו: "המונה ליזה" ו"הסעודה האחרונה", נחשבות עד היום בין הציורים המפורסמים ביותר בעולם.
רק במאה ה-19 נתגלו מחברותיו ובהן אוצר בלום של רעיונות מקוריים בתחומי המדע והטכנולוגיה. כיום הן מוכרות כאוסף המסמכים החשוב ביותר בתולדות התפתחות המדע, בתקופת ימי הביניים והרנסאנס. לאונרדו נחשב כיום, למהנדס בעל ההישגים הרבים ביותר בתקופתו.
מה בתערוכה
התערוכה מתמקדת בעבודותיו בתחומי המכניקה וההידראוליקה, במטרה להציג את רעיונותיו החדשניים, שחלקם משמשים אותנו עד היום. בניית המוצגים על פי הרישומים התאפשרה הודות לכך שהם ברורים מאוד ועקרונות הפעולה המתוארים בהם מדוייקים ונכונים. בחלק מהמוצגים נעשה שימוש בחומרים עכשוויים, על מנת לאפשר לקהל המבקרים להפעיל את המוצגים בביטחה.
לאונרדו היה הראשון שחקר לעומק את תכונותיו של הבורג ותכנן מכונה אוטומטית לחריטת ברגים שונים ומתקני הרמה המתבססים על שימוש בברגים המוצגים בתערוכה הוא הראשון שהכיר בכך שהמגבלה העיקרית לקיומה של תנועה הוא החיכוך, והגדיר את המושג "מקדם החיכוך", בו אנו משתמשים עד היום.
תחום חשוב נוסף בו "הקדים לאונרדו את זמנו" היה האוטומציה. זמן רב הקדיש לאונרדו לתכנון מכונות שיהוו תחליף לעבודה ידנית, ובכך למעשה, הקדים את המהפיכה התעשייתית במאות שנים. בתערוכה מוצגת מחרטה המשלבת דוושה, ארכובה וגלגל תנופה. השימוש במחרטות הפועלות לפי עקרון זה היה נפוץ עד תחילת המאה ה-20.
כמו כן מוצג בתערוכה מוצג דגם של תוף המצעדים שתכנן, ומתקן אוטומטי שנועד להחדיר כלונסאות לאדמה הפועל בשיטה דומה לזו הנהוגה כיום באמצעות פטישי אוויר. לאונרדו חקר דרכים שונות להמרת תנועה סיבובית לתנועה קווית ולהיפך. המנגנונים שתכנן בתחום זה מוצגים בתערוכה, וחלקם מבטאים עקרונות המשמשים אותנו עד היום.
חדש בתערוכה
פנינה מיוחדת בתערוכה - עותק של ה"קודקס אטלנטיקוס", מקבץ רשימות, שרטוטים, רישומים ויצירות ממקורות שונים של לאונרדו, שהתגלו במאה ה-19 וחשפו לעולם את גאונותו של האיש שהוכר כאמן, צייר, פסל ואדריכל, גם כמהנדס, מדען חוקר, ומקור בלתי פוסק של רעיונות שחלקם הקדימו את זמנם במאות שנים. אחד מתוך 12 כרכי הקודקס מוצג בחלון מיוחד בתערוכה, ויוחלף מפעם לפעם. מתחת לספר מסך מגע שמאפשר לדפדף בין מאות דפים אותם רשם לאונרדו במאה ה-16, עם שרטוטים מדוייקים, איורים מרהיבים וכיתוב. בסה"כ בקודקס 1,119 עמודים.
מבין הנושאים הרבים בהם עסק לאונרדו העיסוק בתעופה היה בגדר נבואה של ממש. הוא תכנן מכונת תעופה בעלת כנפיים עולות ויורדות, דאונים ובורג אווירי המזכיר את המסוק המודרני. בתערוכה ניתן לראות מספר דוגמאות למכשירי התעופה שתכנן: מצנח, מכונת תעופה ומסוק.
אוצרי התערוכה: פרופסור צבי דורי ז"ל ופרופסור רבקה (ריקי) השמשוני ז"ל.