האתר אינו נתמך בדפדפן זה
אנא שדרגו לדפדפן חדש יותר
chrome firefox explorer safari opera
מערך שיעור - תעופה

מערך שיעור - תעופה

תעופה וכלי טיס

 

משך התוכנית:
3-4 שעות במוזיאון, בהתאם לבחירת הפעילות + שעתיים הכנה וסיכום.

 

קהל יעד:
ה' – י'

 

מטרת התוכנית:
o היכרות עם הגורמים המאפשרים למטוס (ולציפור) לטוס ולעוף.
o הבנת הכוחות הפועלים על המטוס ועל דרך היווצרותם.

 

פעילות הכנה לביקור:
הכנת מטוסי נייר שונים וחקירת ההשפעה של מבנים שונים על איכות הטיסה
ניתוח הכוחות העובדים על מטוס על פי השכל הישר וההיגיון.
פעילויות להוכחת כוחו של האוויר והכרת מגבלותיו: הפלת ניירות בעוביים שונים, הפיכת כוס לתוך אמבט מים ועוד.
הכרת ולמידת כיווני הכוחות הפועלים על עצמים, דרך נשיפה בין שתי רצועות נייר

 

תיאור קצר של התוכנית:
הרצאה: דיון בהשפעות האוויר על כלי טיס וציפורים: האם באמת האוויר מצליח לשאת מטוס של מאות טונות? מדוע הרוח חשובה למעוף? כיצד הציפור מתקדמת ללא מנוע? מהי הפיזיקה המסתתרת מאחורי כוח העילוי? ומה תפקידו של גלילאו בכל הסיפור? הדגמות הממחישות את הנושאים הנלמדים כגון סימולטור, צעצועים מעופפים ועוד.
מעבדה: בניית טיסנים. (בהתאם לגיל הכיתה).
תערוכות: ביקור בתערוכת "תעופה",המציגה את ההיסטוריה של התעופה ומדגימה דרך מוצגים אינטראקטיביים את היכולות של כלי טיס שונים להתרומם ולטוס, תוך המחשת הכוחות הפועלים עליהם. בנוסף, הסבר על מטוס הכפיר שבחצר במידה והזמן יאפשר זאת.
ביקור בתערוכה נוספת אחת או יותר על פי בחירה, בהתאם לאורך הביקור.

 

זיקה לתוכנית הלימודים
מערכות אקולוגיות – התאמת בעלי חיים לבית גידולם.
מערכות טכנולוגיות תעופה וחלל – מערכות תעופה, מבנה כלי טייס.
עקרונות פיזיקאליים של תנועה בבעלי חיים.

 

פעילות סיכום לאחר הביקור:
משחק עם טבעות מעופפות. מהו הקשר בין מהירות סיבוב הטבעת והגובה אליו היא מגיעה?
ניסויים עם מקטרת ברנולי (קש וכדור קלקר). האם ניתן למצוא חוקיות בין עוצמת הנשיפה והישארות הכדור באוויר, כולל הטייתו לצדדים?
המחשת חוק פעולה תגובה של ניוטון –דחיפת עגלה בעזרת כדורים הנזרקים עליה וניסיון למצוא חוקיות
דיון בשאלה מדוע קיר לא זז כשלוחצים עליו כשתלמיד היושב על כסא עם גלגלים דוחף עצמו מהקיר. מה יקרה אם שני תלמידים ישבו על הכסא? 

 

 

* לשמירת הקובץ, נא ללחוץ על הכפתור הימני בעכבר+ שמירה בשם.