קטלוג חטיבות ביניים תשפ"ד
להזמנת פעילות:
רוזאן סבאג: 04-8614530 | [email protected]
מיכל טל: 04-8614429
לבניית תוכנית ייחודית:
אירנה פולישוק: [email protected]
הפעילויות משולבות בסיור בתערוכות.
במופע יוצגו מספר רובוטים, ביניהם רובוטים דמויי אדם מסוג Nao ,Pepper ו-RoboThespian, ורובוטים נוספים: רובוט הכלב AIBO ו-Bioloid. התלמידים ייחשפו ליכולות הרובוטים, מרכיביהם ועקרונות פעולתם. הרובוטים ידברו, יצייתו לפקודות קוליות של המפעיל, ירקדו ויבצעו משימות תוך שימוש במנועים, חיישנים רבים ותקשורת אלחוטית. המדריך ישתף תלמידים באינטראקציה עם הרובוטים.
רכבים אוטונומיים 2 שע' אקדמיות
התלמידים ייחשפו לפרויקט של רכבים אוטונומיים הפועלים בעיר עתירת טכנולוגיה, פרויקט הנמצא בשלבי הרצה בישראל. התלמידים ישתמשו במודל של מכונית אוטונומית המצוידת במנועים וחיישנים, ויבצעו משימה תכנותית למניעת תאונות דרכים בעיר. המודל מתבסס על ערכת רובוטיקה של Lego Mindstorms EV3. התלמידים ישתתפו במופע של רובוטים מתקדמים, ביניהם רובוט דמוי אדם.
רובוטים במנהרות 2 שע' אקדמיות
הפעילות תתמקד ברובוטים ניידים ובפרט ב"רובוטים במנהרות" שתפקידם לזהות מוקשים ולהתריע עליהם. התלמידים יתכנתו רובוט נייד המבוסס על ערכת רובוטיקה Lego Mindstorms EV3.
המשתתפים ייחשפו גם לסביבה של תכנות רובוטים וירטואליים - CoderZ עם רובוט נייד EV3 הדומה לרובוט פיזי שהיה בשימוש במעבדה. בכך, המעוניינים יוכלו להמשיך את העשייה גם לאחר הפעילות במדעטק. התלמידים ישתתפו במופע קצר של רובוטים מתקדמים, ביניהם רובוטים דמויי אדם ודמויי בעלי חיים בעלי מרכיבים של בינה מלאכותית.
רובוטיקה כחול-לבן (הרצאה והדגמה) 2 שע' אקדמיות
בהרצאה יוצג התחום של רובוטיקה חינוכית, חוויות הקשורות לפעילויות רובוטיקה בישראל ופרויקטים מיוחדים שנעשו במדעטק. ההרצאה תלווה בצילומים וקטעי וידאו אישיים של המרצה ובהדגמות אינטראקטיביות של מודלים ורובוטים מתקדמים, ביניהם רובוטים דמויי אדם ודמויי בעלי חיים.
אנרגיה: כיצד ניתן לבצע פעולות? החל מפעולות פשוטות כמו נשימה והליכה, ועד לפעולות מורכבות כמו נסיעה במכונית או הפעלת מכשירי חשמל, כל פעולה דורשת אנרגיה. בפעילות זו נבדיל בין סוגים שונים של אנרגיה, נבין כיצד ניתן להפיק אנרגיה ממקורות שונים, האם ניתן ליצור אנרגיה, ומה קורה לאנרגיה אם לא משתמשים בה. התלמידים יבחנו מעברי אנרגיה שונים כתוצאה מתגובות כימיות.
אסטרונומיה: התלמידים יצאו למסע במרחבי השמיים שמעלינו. דרך הפלנטריום שלנו נעלים את האדמה מתחת לרגלינו ונבקר בכוכבי הלכת השכנים וירחיהם. התלמידים יתנסו בשיגור טילי קרח יבש, תוך למידת העקרונות המאפשרים את תעופת הטיל.
בישול מולקולרי: כאשר המזון שלנו נמצא תחת מתקפה, אנו נאלצים למצוא פתרונות יצירתיים על מנת לשמר אותו. היכרות עם עולם הפולימרים והג'לים ושימושיהם במטבח העתיד (וההווה), טמפרטורות ולחצים קיצוניים המאפשרים לאסטרונאוטים, ולנו, להנות מארוחה מזינה וטעימה. התלמידים יתנסו בשימוש בג'ל לשימור מזון ויכינו כדוריות ג'ל משנות צבעים.
לחץ: התלמידים ילמדו מהו כח ומהו לחץ, מה יוצר את לחץ האוויר סביבנו, האם אפשר לשבת על מסמרים בלי להיפגע וכמה מכוניות חונות עלינו בכל רגע נתון. התנסות חווייתית בהפרשי לחצים, על מנת ליצור מזרקה ולגרום לבלון להתנפח מעצמו.
מבנה החומר: איך אותו החומר יכול להיות גם קשה וגם רך, גם מוליך חשמל וגם מבודד, גם שקוף וגם אטום? הסוד נעוץ במבנה. בשיעור זה נלמד איך מבנה החומר משפיע על תכונותיו, וכיצד ניתן להשתמש בתכונות אלו לצרכינו. התלמידים יתנסו בפירוק מים לרכיביהם, השוואה בין תכונות הרכיבים לתכונות השלם, ובחינת תכונות לא שגרתיות של פחמן דו חמצני.
מדידות טעימות: מה למדען מיוון של המאה השלישית לפני הספירה ולקרטיבים? בשיעור זה נלמד את העקרונות המדעיים העומדים מאחורי קרטיבים וגלידות: איך קרטיב שונה מקוביית קרח, מדוע גלידה היא הרבה יותר משמנת קפואה, איך אפשר לחבר שמן ומים ואיך קרח גרם לכך שלאבותינו יהיה חמים ונעים.
זיהוי פלילי: בשיעור זה נבחן כמה דרכים שונות לזיהוי פושעים על סמך ראיות מזירת הפשע, העקרונות של אבחנה מבדלת ושימושים לזיהוי פלילי. התלמידים ינסו למצוא פושע מבין כמה חשודים, בעזרת מספר בדיקות כימיות של ראיות מזירת הפשע והחשודים.
אלכוהול, עישון, סמים והשפעתם: נגביר את מודעותם של התלמידים להשלכות הבריאותיות של שתיית אלכוהול, עישון ושימוש בסמים, תוך התייחסות לרקע המדעי. דרך הדגמות מרובות נציג בפני התלמידים את תכונותיהם של החומרים, וכמו כן את התהליכים המתרחשים בגוף במקרים בהם נעשה שימוש בחומרים אלה.
הנדסיה: סדנת פתרון אתגרים הנדסיים מורכבים בעזרת כלים פשוטים, עבודת צוות, והמון יצירתיות.
מנהרת רוח: מה שעולה למעלה חייב ליפול חזרה למטה? לא אם זה תלוי בנו! סדנה מאתגרת לפתרון בעיה בשיטות הנדסיות תוך יישום עקרונות של תיכון הנדסי, ניהול תקציב, עבודת צוות וחשיבה מחוץ לקופסה.
מייקרס-מגדלור: התלמידים יעבדו בקבוצות לתכנון ובניה של מגדלור והמעגל החשמלי המפעיל אותו, תוך שימוש במשאבים מוגבלים ויצירתיות אינסופית.
מייקרס-שייקר: סדנת מייקרים המשלבת עבודת צוות, תכנון ופיתוח מוצר בדרכים יצירתיות תוך כדי פתרון בעיות וניהול משאבים, והכל בשביל כוס השוקו המושלמת.
טכנולוגיות ייצור מתקדמות: יישום של תוכניות ויחידות לימוד המשלבות תכנים הומניים ומדעיים, STEAM ,בפיתוח תוצרים משמעותיים ע"י תלמידים תוך חשיפת ילדים ובני נוער למיומנויות המאה ה-21. התלמידים ילמדו מידול (Tinkercad), הדפסת תלת מימד, חיתוך בלייזר, אלקטרוניקה ובקרה (Microbit BBC , תכנות Scratch).
ניתן לתאם מפגש חשיפה לאחד התחומים (2 שע' אקדמיות) וניתן להגיע לסדרת מפגשים ולבנות תכנית ייחודית
לבניית תכנית והצעת מחיר בפאב לאב- שמוליק צ'אושו [email protected]
האקתון ומייקאתון: האקתונים ומייקאתונים משמשים למטרות שונות, כמו גיבוש חברתי, לימוד חשיבה יזמית, סיעור מוחות, הערכת עמיתים ועוד. התלמידים ילמדו ויפעלו בסביבה ייחודית ומתקדמת. הם יחשפו למידול והדפסת תלת מימד, חיתוך בלייזר, לבניית מעגלי אלקטרוניקה ובקרה. ההאקתון יכול גם לשמש להאצה להגיע לתוצר בעל ערך, לעבודות גמר ולפרויקטי חקר בגילאים שונים.
מפגש אחד בן ארבע שעות (5.5 שעות אקדמיות).