להזמנת פעילות:
רוזאן סבאג: 04-8614530 | [email protected]
מיכל טל: 04-8614429
לבניית תוכנית ייחודית:
אירנה פולישוק: [email protected]
הפעילויות משולבות בסיור בתערוכות.
הדגמות אינטראקטיביות עם רובוטים מתקדמים 45 דק'
במופע יוצגו מספר רובוטים, ביניהם רובוטים דמויי אדם מסוג Nao ,Pepper ו-RoboThespian, ורובוטים נוספים: רובוט הכלב AIBO ו-Bioloid. התלמידים ייחשפו ליכולות הרובוטים, מרכיביהם ועקרונות פעולתם. הרובוטים ידברו, יצייתו לפקודות קוליות של המפעיל, ירקדו ויבצעו משימות תוך שימוש במנועים, חיישנים רבים ותקשורת אלחוטית. המדריך ישתף תלמידים באינטראקציה עם הרובוטים.
רובוטים דמויי בעלי חיים 2 שע' אקדמיות
הפעילות מתמקדת בחקר ויצירת התנהגות של רובוט דמוי בעל חיים, שנבנה מ-ערכת Lego WeDo. הרובוט מצויד במנוע וחיישן. התלמידים יכירו סיפורים קצרים המתארים בעל חיים, ויתכנתו את התנהגותו של הרובוט בהתאם. התכנות יעשה בעזרת תוכנה ויזואלית המתאימה לתלמידים צעירים. בסוף הפעילות יתקיים מופע קצר של רובוטים מתקדמים דמויי בעלי חיים ודמויי אדם.
רובוטיקה כחול-לבן (הרצאה והדגמה) 2 שע' אקדמיות
בהרצאה יוצג תחום הרובוטיקה החינוכית, חוויות הקשורות לפעילויות רובוטיקה בישראל ופרויקטים מיוחדים שנעשו במדעטק. ההרצאה תלווה בצילומים וקטעי וידאו אישיים של המרצה ובהדגמות אינטראקטיביות של מודלים ורובוטים מתקדמים, ביניהם רובוטים דמויי אדם ודמויי בעלי חיים.
כלי רכב אוטונומיים (כיתות ה'-ו') 2 שע' אקדמיות
התלמידים ייחשפו לפרויקט של כלי אוטונומיים הפועלים בעיר עתירת טכנולוגיה, פרויקט הנמצא בשלבי הרצה בישראל. התלמידים ישתמשו במודל של מכונית אוטונומית המצוידת במנועים וחיישנים כדי לבצע משימה תכנותית למניעת תאונות דרכים בעיר. המודל מתבסס על ערכת רובוטיקה של Lego Mindstorms EV3. התלמידים ישתתפו במופע של רובוטים מתקדמים, ביניהם רובוט דמוי אדם.
הדגמות ומעבדות
אנרגיה: כיצד ניתן לבצע פעולות? כל פעולה, החל בפעולות פשוטות כמו נשימה והליכה, ועד לפעולות מורכבות כמו נסיעה במכונית או הפעלת מכשירי חשמל, כל פעולה דורשת אנרגיה. בפעילות זו נלמד להבדיל בין סוגים שונים של אנרגיה, נבין כיצד ניתן להפיק אנרגיה ממקורות שונים, נברר האם ניתן ליצור אנרגיה ומה קורה לאנרגיה אם לא משתמשים בה. התלמידים יבחנו מעברי אנרגיה שונים כתוצאה מתגובות כימיות.
אסטרונומיה: התלמידים יצאו למסע ברחבי השמיים שמעלינו. דרך הפלנטריום שלנו נעלים את האדמה מתחת לרגלינו ונבקר בכוכבי הלכת השכנים וירחיהם. התלמידים יתנסו בשיגור טילי קרח יבש, תוך למידת העקרונות המאפשרים את תעופת הטיל.
בעירה: הכרות עם הרכיבים השונים הדרושים לבעירה, מה תפקידם בתהליך הבעירה, ומה קורה כאשר משנים אחד מהם.
חשמל: מהו חשמל ובאילו דרכים ניתן להפיק אותו? מדוע אנחנו צריכים חשמל, ומה צריך לעשות כדי שנוכל להשתמש בו? נבחן את רכיבי המעגל החשמלי, מהן הדרישות מכל רכיב ומדוע, ומהו התפקיד של כל חומר וחלק במעגל חשמלי. התלמידים ישתמשו בחומר הנלמד בשיעור זה על מנת לבנות מעגל חשמלי בעצמם.
מי הפושע?: לכל אחת ואחד מאיתנו יש טביעת אצבע, ולרוב יהיה קשה לראותן. האם ניתן להשתמש בטביעות האצבע כדי לזהות ולתפוס פושעים? בשיעור זה נבין את החשיבות של טביעת האצבע בזיהוי פושעים, כמו גם שיטות נוספות לבחינת ראיות מזירת פשע. התלמידים יבחנו את טביעות האצבע שלהם וישוו בין טביעות של אצבעות שונות וטביעות של תלמידים שונים, על מנת להבין כיצד אפשר לזהות אדם על סמך טביעת אצבע.
מצבי צבירה: קרח ממריא כמו מטוס, אוויר נוזל, עננים בבקבוק, איך אפשר למזוג גז כאילו שהיה מים, ואיך בכלל אפשר לדעת שמזגנו אותו אם אי אפשר לראותו?! מוצק, נוזל וגז כפי שעוד לא פגשתם! התלמידים ילמדו על ההבדלים בין מצבי הצבירה ואיך אפשר להשתמש בהם כדי לשגר פקקים לשמיים ולגרום לבלונים להתנפח מעצמם.
החוש השביעי: בעולם מדהים כמו שלנו, חמישה חושים אינם מספיקים כדי להכיל את כל מה שקורה סביבנו. מהם אותם חושים מסתוריים? למה אנחנו לפעמים טועמים דרך האף? איך אפשר לשמוע דרך הרגליים?! בואו לגלות בפעילות המגרה את כל החושים (כמעט) המחברת בין העולם שבחוץ לעולם שבפנים.
פעלולי חומרים: היכרות עם תופעות מוזרות בכימיה- נראה מזרקה המופעלת על ידי קרח, בועות סבון מלאות בעננים, חומרים "נעלמים" ושינויי צבעים מדהימים. התלמידים יכינו תמיסות בצבעים שונים, בעזרת נוזל אחד צבעוני ומגוון תמיסות חסרות צבע.
אור, צבע וצל: בפעילות זו נבין מהו אור, כיצד הוא נוצר ואיך אנחנו יכולים להבחין בו. נבדוק האם וכיצד ניתן לשבור ולחבר אורות וצבעים שונים, מהו צל והאם לצל יכול להיות צבע, ונברר למה הצבעים צבעוניים!
פעילויות במתחם המייקרס (60 דק')
הנדסיה: סדנת פתרון אתגרים הנדסיים מורכבים בעזרת כלים פשוטים, עבודת צוות, והמון יצירתיות.
מנהרת רוח: מה שעולה למעלה חייב ליפול בחזרה למטה? לא אם זה תלוי בנו! סדנה מאתגרת לפתרון בעיה בשיטות הנדסיות, תוך יישום עקרונות של תיכון הנדסי, ניהול תקציב, עבודת צוות וחשיבה מחוץ לקופסה.
מייקרס- רובוט צייר: סדנת מייקרים בה התלמידים יתכננו ויבנו רובוטים, אשר יטיילו ויציירו את דרכם. במהלך העשייה התלמידים ילמדו על העקרונות הבסיסיים בבניית מעגלים חשמליים.
מייקרס-שייקר: סדנת מייקרים המשלבת עבודת צוות, תכנון ופיתוח מוצר בדרכים יצירתיות, תוך כדי פתרון בעיות וניהול משאבים, והכל בשביל כוס השוקו המושלמת!
גלגלי שיניים (כיתה א'): סדנת היכרות והתנסות בבניית מערכת של גלגלי שיניים, לצורך המרת תנועה וביצוע משימות.
פעילות במתחם הפאב לאב
טכנולוגיות ייצור מתקדמות: יישום של תוכניות ויחידות לימוד המשלבות תכנים הומניים ומדעיים (STEAM) בפיתוח תוצרים משמעותיים ע"י התלמידים, תוך חשיפה של ילדים ובני נוער למיומנויות המאה ה-21. התלמידים ילמדו מידול (Tinkercad), הדפסת תלת מימד, חיתוך בלייזר, אלקטרוניקה ובקרה (Microbit BBC , תכנות Scratch).
ניתן לתאם מפגש חשיפה לאחד התחומים (2 שע' אקדמיות) וניתן להגיע לסדרת מפגשים ולבנות תכנית ייחודית.
האקתון ומייקאתון: האקתונים ומייקאתונים משמשים למטרות שונות, כמו גיבוש חברתי, לימוד חשיבה יזמית, סיעור מוחות, הערכת עמיתים ועוד. התלמידים ילמדו ויפעלו בסביבה ייחודית ומתקדמת, יחשפו למידול והדפסת תלת מימד, חיתוך בלייזר, בניית מעגלי אלקטרוניקה ובקרה. ההאקתון יכול לשמש להאצה להגיע לתוצר בעל ערך, לעבודות גמר ולפרויקטי חקר בגילאים שונים.
מפגש אחד בן ארבע שעות (5.5 שעות אקדמיות).
לבניית תכנית והצעת מחיר בפאב לאב- שמוליק צ'אושו [email protected]